Medical Taping

Medical taping is een methode waarbij elastische tape gebruikt wordt om de spieren in hun functie te ondersteunen waarbij het lichaamseigen herstelmechanisme wordt aangesproken. Anders gezegd, medical taping ondersteunt precies dat, wat het lichaam onder normale omstandigheden zelf zou doen. De tape ondersteunt de spieren, zonder daarbij de beweging te beperken.  Medical taping is daarmee een revolutionaire behandelmethode, die aanvullend is op de bestaande behandelmethodieken.

Voor welke klachten wordt medical taping gebruikt?

• Bij (na)behandeling van blessures.
  • Bij behandeling van klachten ontstaan door overbelasting (zoals KANS, tennis- of golverselleboog).
  • Bij ontstekingen of problemen in het houdings- en bewegingsapparaat.
  • Bij verminderen van klachten door vochtophoping zoals oedeem en bloeduitstortingen.
  • Bij vermindering, van (spannings-)hoofdpijn en zenuwpijn.
  • Bij instabiliteit van gewrichten van knie, enkel, elleboog, pols en schouder.
  • Bij verminderen van littekens.
  • Bij speciale technieken bij bijvoorbeeld hooikoorts, menstruatieklachten.

Het effect van medical taping

De gebruikte tape komt qua elasticiteit en gewicht overeen met de menselijke huid. Er wordt dan ook gebruik gemaakt van de elasticiteit van de tape ten opzichte van de huid, waardoor de tape een soort “liftende werking” heeft op de opperhuid. Bij weefselschade geeft de liftende werking onmiddellijk drukvermindering, waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer weer worden hersteld. De druk op de pijnreceptoren neemt af, de ervaren pijn vermindert onmiddellijk. De elasticiteit van de tape maakt het mogelijk dat de weefsels worden ondersteund in hun functie, terwijl de bewegingsvrijheid behouden blijft. Dit in tegenstelling bij het gebruik van de conventionele sporttape. Het fysiologisch bewegen wordt ondersteund, waardoor het lichaamseigen herstelproces wordt geactiveerd.