Dry Needling

Triggerpoints in onze spieren (spierknopen) kunnen klachten veroorzaken, die met Dry Needling goed kunnen worden behandeld.

Wanneer Dry Needling Toepassen

• Bij nek- en schouderklachten.
  • Bij rug- en bilklachten.
  • Bij spierblessures.
  • Bij tennis- en golverselleboog.
  • Bij hoofdpijn (van migraine tot hoofdpijn met drukop het hoofd).
  • Bij kaakpijn.
  • Bij hielspoor.
  • Bij achillespeesklachten.

Behandeling

Dry Needling is een innovatieve vorm van fysiotherapie, als onderdeel van een totale behandeling die gericht is op het verbeteren van (vaak chronische) spierklachten. Bij deze therapie wordt gebruik gemaakt van dunne acupunctuurnaalden, waarmee verhardingen in spieren effectief en snel kunnen worden verzacht en ontspannen. Tevens is gedurende opleiding aandacht besteed aan een speciale techniek om de na-reactie die vaak na behandeling optreedt te verminderen.

Na een Dry Needling behandeling wordt vaak het gevoel van spierpijn ervaren op de behandelde plek. Dit gevoel kan een aantal uren tot maximaal 2 dagen aanvhouden. Afhankelijk van de klachten en het gebied wat is behandeld kunt u het advies krijgen om de plek te koelen of verwarmen, het gebied licht te rekken of activiteiten toe te passen.

Met Dry Needling worden spierverhardingen (“myofasciale triggerpoints”) ontspannen, door deze aan te prikken met een dunne acupunctuurnaald. Indien noodzakelijk worden ook de huid en botvlies met specifieke Dry Needling technieken behandeld om meer effect te bereiken. De resultaten van Dry Needling zijn in combinatie met gerichte oefentherapie zeer effectief.

Dry Needling is geen acupunctuur. Bij de accupunctuur wordt gewerkt vanuit een energetisch concept. De punten op de meridianen worden hierbij geselecteerd op basis van o.a. tong- en polsdiagnostiek. Bij Dry Needling richten we ons op spierverhardingen en is de verklaring van het effect ervan niet gebaseerd op “energie” reguleren, maar op basis van fysiologische en biochemische processen.